BismiALLAH

Saturday, November 7, 2009

Detik Itu..


8 November 2009

Tepat jam 10.30 pagi saya telah selesai ber'perang' dengan subjek bahasa Melayu. Nampak agak senang, rupa-rupanya soalan tersebut benar-benar menguji jiwa saya. Selama 3 hari saya diberi peluang untuk mengkhatamkan buku BM yang agak merumitkan dan memerlukan pengorbanan yang tinggi.hehe.. 


3 hari sebelum peperiksaan BM menjelang, saya dikejutkan dengan berita datuk saya terjatuh dan dimasukkan ke hospital. Ya Allah, nasib baik kebetulan saya baru balik, bolehlah juga untuk saya pulang ke kampung, walaupun saya akan menghadapi exam terakhir 3 hari lagi. Saya berdoa dalam hati, moga apa yang saya lakukan ini, dipermudahkan segala urusan. 


Saya, abah dan mak bertolak ke kampung selepas asar dan Selama 5 jam perjalanan dari Rawang- Johor, saya dan abah bergilir-gilir memandu memandangkan abah penat menguruskan kedai makan pada sebelah pagi hingga tengah hari. Kami selamat tiba di Segamat, Johor lebih kurang pada jam 10 malam.
Keadaan datuk yang sakit, sedikit sebanyak memberi impak kepada saya. Keadaan bilik hospital yang diduduki kebanyakkan dari mereka dari kalangan golongan orang tua, memberi keinsafan pada saya. Mana tidaknya masing2 memakai tiub pernafasan kerana sukar untuk bernafas secara normal. "Ya Allah, andainya aku yang masih sihat ini ditarik nyawa secara tiba2, cukupkah segala amalan aku?"


Pulang dari Johor, saya teringat kata2 datuk sebelum kami pulang melawat dia di hospital. " Atuk doakan semoga lulus dalam peperiksaan dan berjaya di dunia dan akhirat" Ya Allah, ketika itu hanya Tuhan sahaja yang tahu perasaan saya. Dalam keadaan datuk saya yang sakit, masih lagi mendoakan kejayaan saya. Terima kasih Atuk!


Sekembali dari kampung, barulah saya membelek buku BM yang sudah agak lama tidak disentuh. Agaknya buku ni pun dah merajuk dengan saya. Apa-apapun saya mendoakan yang terbaik buat sahabat2 yang masih lagi dalam fatrah exam. Percayalah, setiap kesusahan itu pasti ada kesenangan. Ingatlah janji Tuhan.


0 comments:

Post a Comment

 

Kalam Nurani Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008