BismiALLAH

Tuesday, November 10, 2009

Anjakan Paradigma..


11 November 2009

Semalam petang saya dan sahabat2 lain baru pulang dari DQ (tempat istimewaku) untuk berjumpa dengan adik2 serta pensyarah2 yang sudah lama kami tidak temui. Sudah lama saya tidak menjejak kaki disana, rasanya baru semalam saya berada disana sebagai pelajar semester 1 yang masih lagi bertatih mencari pengalaman serta tarbiyah.

Kebetulan, pelajar ijazah (K.Fatimah, K.Afrida dan K.Kinah) ingin datang ke UIA dan bermalam disana untuk menemani saya yang kesunyian kerana roomate saya sudah pun pulang bercuti seminggu yang lalu walaupun keesokkannya mereka akan menghadapi exam. Tajuk exam pun bg ana agak "menakutkan" dan memerlukan pengorbanan yang besar.hehe



Nampak pada luaran, tampak agak menarik.Mungkin ada dikalangan kita akan beranggapan mungkin buku tersebut berkenaan multiculture @ budaya2 di negara kita.so, don't evaluate this book by its cover. Apa yang dapat saya kaitkan, buku tersebut memberi motivasi kepada saya (promote sikit ye).

Sebaik diberi penerangan serba sedikit daripada K.Fatimah tentang buku tersebut, rupa2nya selama 51 tahun negara kita merdeka, perlembangan negara kita masih lagi terikat dengan penjajah. Alangkah 'dasyatnya' pihak penjajah dahulu menggubal perlembagaan sehinggakan diguna pakai sampai sekarang. Tidak nampakkah kalian cara dan strategi mereka?

Secara tidak langsung, buku tersebut memberi semangat dan motivasi kepada saya untuk menyelami dan mencipta strategi bagaimana cara untuk menggubal semula perlembagaan(angan2 xpasti bila akan tercapai) kerana yang pasti corner sane sini pon, tetap akan berpegang semula pada perlembagaan. Dan, perlembaan merupakan kuasa veto yang memaksa kita untuk bekerja keras untuk 'memilikinya'.

Untuk maklumat lanjut, ana syorkan sahabat2 baca buku tersebut. Bagi sape2 yang tidak memilikinya, pinjam2lah dengan ijazah DQ-USIM ke....hehe(promote lagi)..InsyaAllah ia akan membangkitkan semangat kalian semua. Terutama kepada mahasiswa dan pejuang muda seperti kita InsyaAllah .

0 comments:

Post a Comment

 

Kalam Nurani Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008