BismiALLAH

Thursday, March 19, 2009

Ustazah...Ustazah...


Em, kini secara x langsung gelaran tu dapat kat ana ( em,rasa macam xlayak je).Tapi, itulah pandangan orang luar pada orang2 yang belajar agama macam kita ni. Kadang2  terselit jugak kat hati nakal ana ni nak jadi orang biasa je, tapi tulah ape2 masalah berkaitan hukum agama, makcik2 kat kampung datang cari (kononnyalah).

Suatu hari ana berfikir, orang muda macam kita nilah yang jadi perintis kepada perjuangan Nabi Allah Muhammad.Tapi kenapa ramai dikalangan orang2 muda(orang yang belajar agama khususnya) terlebih over dari orang biasa...Pelik2..Bukan ana mengatakan salah menonton kartun, dan kadang2 diri kita juga perlukan hiburan, tapi berpada2 itu lebih baik.. :) 

Ha, xpercaya??ana cakap ni pun berdasarkan apa yang ana tengok sendiri depan mata. Bila tengok tv, mengalahkan adik2.Yang menghairankan citer kartun je lagipun tapi tengok dari pagi sampai petang, tergelak2 mengalahkan ponti anak remaja ( eh betul ke grammer tu). Kadang2 malu pada mak ayah yang penat lelah nak tengok anak2 berjaya dalam bidang agama supaya satu hari nanti anak2 dapat mengajar mereka tapi lain pula jadinya mak ayah pula yang tegur anak. Malu pada non muslim pun ada. So, xboleh jugak salahkan non muslim 100% kalau mereka salah anggap pada agama Islam kalau orang Islam sendiri bersikap macam tadi.

Em, ni baru citer pasal tengok tv, belum lagi masuk bab rukun Islam yang kedua. SOLAT! ana PASTI dan PASTI kalau ana cakap solat subuhlah yang paling liat nak bangun, sedangkan subuh tu hanya 2 rakaat je bukan 20 rakaat. Kalau boleh waktu tulah time nak tarik selimut sampai kepala, dan jangan lupa sarjan2 serta prebet syaitan juga bertungkus lumus melakukan kerja mereka supaya kita termasuk menjadi rakan2 mereka di neraka nanti. Kalau yang belajar agama tahap tinggi, bukan setakat sarjan dan prebet malah dibawanya raja dan bendahara sekali agaknya. Dalam firman Allah SWT :

 

Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?

                                                                                                                                        (Al-Ankabut : 2)

 Nabi junjungan kita, Nabi Muhammad bersusah payah untuk meringankan beban umatnya supaya solat diringankan daripada 50 waktu kepada beberapa 5 waktu sahaja ( betul ke ayat aku ni).Sampai Rasul  turun naik turun naik jumpa Allah untuk meringankan jumlah waktu mengikut kemampuan umatnya sehinggakan Rasulullah dah malu nak jumpa Allah. Kalaulah Rasulullah masih hidup dan melihat umatnya malas mengerjakan solat, pasti baginda tersangat sedih :(  .Dan kita sebagai umatnya sepatutnya bersyukur kerana hanya solat 5 waktu je kena buat. Bersyukur dan bersyukurlah.

Seharusnya kita sebagai golongan yang belajar agama ni, berusaha menjadi contoh ikutan kepada ibu ayah, adik-beradik. Mungkin dengan hidayah dari Allah, adik-beradik kita yang dulunya sosial@xmenutup aurat, akan berubah berkat perubahan serta anjakan paradigma kita sendiri. Secara xlangsung kita mendapat saham pahala daripada perubahan yang kita salurkan dan inikan salah satu metod dakwah juga J..Lagi satu, kalau boleh, kita lah yang jadi penggerak subuh tanpa gaji di rumah bukan mak atau ayah yang kejutkan...

Kepada sahabat2 serta diri yang menulis ini, marilah kita sama2 berusaha melakukan anjakan paradigma kepada diri kita  menjadi seorang MUSLIM SEJATI dan MUSLIMAH SEJATI. Perjuangkan sunnah serta Ad-Din yang Rasul tinggalkan untuk kita. Impaknya akan lahir generasi2 perintis Rasulullah SAW yang memperjuangkan agama Allah.Ya Allah, Alangkah bahagianya jika Rasulullah masih hidup. Kami rindu padamu Ya Rasulullah!!!

 

 

0 comments:

Post a Comment

 

Kalam Nurani Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008