BismiALLAH

Wednesday, March 4, 2009

Ape itu Zina Hati??


Masih ramai yang tertanya-tanya dan tidak kurang juga ingin mengetahui apa  itu zina hati. Kadang-kadang ana turut hairan (mungkin anda juga turut hairan), kebanyakkan zina hati ni berlaku pada sebilangan orang yang lebih faham tentang agama?anda setuju?mungkin ya atau tidak.Ana tidak menyatakan ya atau tidak kerana masih ada lagi perbahasan dan persoalan mengenainya.

Rasulullah bersabda: "mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia"
HR Bukhari dan Muslim,rujuk Riyadusolihin bab larangan melihat wanita

Sebilangan kita masih menganggap bahawa zina hati itu adalah perkara yang tidak penting. Masakan tidak, kita masih lagi melihat anak-anak muda bahkan kita sendiri tergolong dalam golongan agama ini melakukan perkara tersebut.Ada yang mengatakan pada ana apabila ditegur " kami keluar je, xbuat ape2 pon?"..Ya anda telah keluar, tapi secara tidak langsung anda telah menaikkan saham dosa anda walaupun sekadar keluar tanpa berbuat apa2. Bukankah Rasulullah pernah bersabda " apabila seorang lelaki dan perempuan duduk berdua-duan tanpa mahra, maka yang ketiganya adalah syaitan".

Mungkin pada hari ini anda tidak berani untuk keluar berpegangan tangan, DAN tidak mustahil syaitan akan membawa syaitan yang lain berpangkat sarjan untuk menggoda anda dan menyuruh anda berpegangan tangan. DAN ia akan terus berlanjutan daripada berpegangan tangan, mata melihat pada yg bukan muhrim, lidah berkata perkataan yang tidak sepatutnya kepada yang bukan muhrim.Seterusnya ia berlanjutan sehingga kepada zina.Na'uzubillah. 

Setiap perkara yang Allah larang ada sebab tujuannya sepertimana diciptakan kerusi oleh manusia kerana tujuannya adalah untuk kita duduk. Firman Allah s.w.t "Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan syaitan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam" ( Surah Al-Ankabut ayat 3)

Ingatlah sahabat2 serta pada diri ana khususnya, setiap manusia yang Allah ciptakan tidak terlepas daripada fatrah insani yang memerlukan antara satu sama lain. TETAPI, setiap insan juga Allah kurniakan akal untuk membezakan antara yang baik mahupun buruk. Maka kita sebgai manusia " Khaira Ummah" kita sebaiknya bersyukur di atas kurnia yang diberikan. Akan tetapi sebanyak mana yang kita bersyukur??kadangkala ana masih terfikir-fikir(sampai termimpi2), kenapa Allah jadikan hidup kita berpasang-pasangan?mata ada dua. telinga ada dua..

Rupa2nya...

Allah nak kita berfikir sebaik2nya tentang kejadian alam..Berbalik kepada zina hati tadi (dah meleret2 plk dah), em, seringkali manusia tidak menyedari bahawa syaitan akan sentiasa  menumpulkan mata hati dalam melihat kebenaran dan menutup segala perbuatan dosa dengan pelbagai  alasan untuk membuat manusia melihat seolah perbuatan dosanya itu adalah perbuatan baik. Apalagi untuk dosa-dosa yang tersembunyi semacam zina hati dan riya? Setiap perbuatan itu disertakan dengan niat, dan hadith itulah yang selalu kita baca DAN kita seringkali lupa dan alpa bahawa tujuan tidak menghalalkan cara. Mungkin ada yang merasakan mereka tidak melakukan ape2 yang menjurus kepada zina, tapi mungkin akan mengundang kepada zina hati. cthnya : seringkali berbalas mesej tazkirah, tanya khabar dan sebagainya (sekadar pendapat ana je), ana faham sebahagian kita berniat baik untuk berdakwah, akan tetapi, cukupkah syarat kita untuk berdakwah kepada rakan sebilik, rakan sebelah bilik, dan sesama jantina..?lebih2 lagi pada kaum keluarga kita??

Syaitan sentiasa akan menjadikan anak2 Adam untuk menemaninya ke neraka. Walaupun syaitan tidak dapat memujuk kita melakukan zina, jangan lupa bahawa syaitan akan sentiasa memujuk kita untuk melakukan zina hati. Meskipun bukan dosa besar sebagaimana zina, namun tetap dosa yang jika diremehkan malah akan menjadi dosa penentangan terhadap Allah s..w.t.
 
P/S : Jika ada tersalah kata, sila betulkan



2 comments:

::ibnulislam:: on March 4, 2009 at 6:56 AM said...

salam ziarah...benar tulisan nti,zina hati akan membuatkan diri kita lalai dari mengingati Allah..apa2 yg membuatkan hati dan jiwa lalai dari mengingati Allah adalah berdosa..jika lalai,lupa batas2 agama; jika lalai,campur adukkan yang halal dan haram; jika lalai,setiap perkara di niat bukan kerana Allah...

Al-Faqir wa al-Haqir ila Rabb al-Kabir, Ibnu Jamal as-Sabahi on March 4, 2009 at 8:41 PM said...

Penyakit Hati,
Hati itu dapat hidup dan dapat mati, sehat dan sakit. Dalam hal ini, ia lebih penting dari pada tubuh. Allah berfirman, artinya: "Dan apakah orang yang sudah mati kemudian dia Kami hidupkan dan Kami berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu dia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berada dalam gelap gulita yang sekali-kali tidak dapat keluar dari padanya." (Al-An`am : 122)
Hati yang gelap tidak akan dapat melihat kebenaran dan tidak akan dapat keluar dari jalan kesalahan walhal dia merasakan dah melakukan sesuatu yang betul. Namun hakikatnya jauh daripada sangkaanya kerana dia melihat dari dunia yang gelap.

Post a Comment

 

Kalam Nurani Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008