BismiALLAH

Tuesday, July 28, 2009

Di Mana aku Saat ini??


28 Jun 2009

Salam perjuangan buat sahabat2 yang dirahmati Allah selalu..

Resam hidup tidak akan bermakna jika di uji..Dalam firman Allah dalam surah Al-Ankabut ayat 2 telah menyatakan mafhumnya " Adakah kamu hanya mengatakan beriman, sedangkan kamu belum lagi diuji"

Ya, aku diperantauan (gombak..em, jauh jugak la kan dari kelantan..hehe) masih lagi diuji dengan kebijaksanaan serta hikmah. Ingin aku kongsikan pengalaman semasa aku berada di Taman Budi dan Ilmu ini.

Seperti sahabatku Hana' pernah berkata bahawa dia juga diuji dengan persoalan guru bahasa melayu yang mengatakan ada kelahiran manusia lain selain Adam??Dan, secara tidak langsung guru bahasa melayu itu juga menjadi guruku( kelas aku berlainan dengan Hana')

Dan, secara kebetulan juga, didalam kelas bahasa melayu tu hanya aku seorang yang mengambil program agama, dan yang pelajar lain mengambil jurusan akademik yang kebanyakkannya pelajar lepasan mayrik UIA (dengan kata nama lain Ex-CFS).

Ya, memang tanpaku sangka, ketika sedang belajar guru BM aku, Cikgu Razman bertanya " Ustazah, betul ke ada kelahiran manusia lain sebelum Adam".hmm, sudah ku duga pasti soalan ini akan kembali berbangkit. Dengan sekadar yang aku tahu serta maklumat yang aku dapat, aku menerangkan kepada beliau.

Keadaan kelas sunyi mendengar pendengaranku. Aku gugup seketika kerana masing2 mendengar pandangan yang diutarakan. Aku bukanlah seorang yang faqih, akan tetapi percayalah sahabat2 pasti mereka2 yang tahu akan terus bertanya dan bertanya. Segala pendapat, cadangan serta lontaran suara yang dikeluarkan oleh kita.

Sahabat2..

Terasa kerdil juga diri ni, apabila apa yang kita belajar dahulu, kurang dipraktikkan kehidupan seharian. Adik2 sering merujuk untuk mendapat lebih perhatian, dan aku??kadang2 sukar menjawab persoalan mereka..Nampak soalan tu simple, tapi kita kurang mengambil berat..

Lantas aku berfikir..Dan, ya aku mesti mencari jalan penyelesaian. Allah telah memberi aku ilham bahawa manusia ini masih lagi diberi peluang. Tanpa kalian yang bertanya, mungkin aku masih lagi gagal mencari jalan penyelesaian.. Terima kasih sahabat2.Dan, Terima Kasih Ya Allah...

0 comments:

Post a Comment

 

Kalam Nurani Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008