BismiALLAH

Saturday, July 4, 2009

Suatu Kebetulan...


5 Julai 2009

Pengalaman pertama memasuki dewan besar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) membuatkan kaki aku terkaku. Mana tidaknya keadaan dan suasana berbeza di Darul Quran dahulu. Pelbagai bangsa dan budaya yang dapat dilihat.

Arab

Nigeria

Thailand

Indonesia

Sana sini speaking arabic and english. Terasa diri ini kerdil dan tidak layak menuntut di Universiti yang banyak mengeluarkan penuntut2 yang berwibawa dimana berbeza dengan diri aku. Aku tiba di dewan besar UIA pada jam 1230 tengahari dimana aku menjadi orang kedua terakhir yang mendaftar. Kelakar juga dirasakan, sedangkan jarak dari rumah ke UIA tu tidaklah lama hanya mengambil masa setengah jam je.

Ketika proses menunggu nama untuk dipanggil, tiba2 datang seorang pelajar baru juga menegur aku."Awak ambil kos ape?aku hanya tersenyum lantas menjawab " usuluddin and comparative religion".."Baru sorang saya dengar yang ambil kos ni, yang lain2 semua kos yang biasa dengar"

Aku tidak hairan kerana sepanjang aku duduk di dewan tu, aku tidak nampak siapa yang kos sama dengan aku. Risau juga kerana setidak2nya adalah juga kawan untuk ke kuliah. Hanya seorang sahaja iaitu K.eLy pelajar diploma lepasan UDM.

" Awak nama siapa?"tiba2 pelajar tadi bertanyakan semula nama aku." panggil je lina,awak?"Suqma"..oh, unik betul nama dia. Aku hanya menggumam dalam hati. Tak sangka ada juga nama macam tu pada zaman sekarang. hehe

Selesai mendaftar, aku terus keluar menemui keluarga yang menunggu diluar. Selepas itu, proses mendaftar mahallah(hostel) pula. Tiba2 deringan telefon di tangan bergetar, nombor pemanggil yang tiada dalam simpanan mendesak aku untuk terus angkat.

"Assalammualaikum, lina. Ni pak cik Lan ni. kenal x?""pak cik Lan?yang mane eh?aku terus memerah otak untuk berfikir. "Pak cik ni sepupu ayah lina. pak cik nak bagitau ni, nak tak duduk satu bilik ngan anak pak cik?kalau nak pak cik tunggu kat hostel untul daftar nama lina sekali dengan anak pak cik ni."

" La yeke, anak cik Lan sape name?" aku mula berbasi2. "Suqma"...Dan ketika itu aku mula teringat ketika dalam dewan semasa aku mendaftar tadi." La..Suqma tu ana cik Lan ke, dah kenal dah kat dalam tadi, tapi xsangka die 2 pupu saya,"aku tersengih. Dunia ni kecik je upe2nya. " kalau macam tu oklah, kejap lagi saya datang"

Bagi memastikan yang aku tidak salah orang, aku serta keluarga terus pergi ke mahallah untuk mendaftar serta mendapatkan bilik. Sampai sahaja, memang tidak salah jangkaan ku bahawa Suqma yang aku kenali di dalam dewan adalah orang yang sama.

Pada mulanya gaya dan percakapan Suqma, bagi yang siapa yang baru mengenalinya pasti akan mengganggap bahawa dia seorang yang sombong dan poyo (hehe), tapi lama kelamaan, bila dah mengenali beberapa lama, dia rupanya seorang yang peramah dan rajin bercerita, tak kesahlah dengan sesiapa pun.

" Ya Allah, kenapa ye selama ni kita tak pernah jumpa, padahal ayah kita berdua selalu je jumpa" aku mula betanyakan pada Suqma. " Itulah, mungkin time famili Suqma datang umah lina, Suqma tak datang dan mungkin lina takde kat rumah time 2"hmm, mungkin juga.

Kadang2 terasa diri ni kerdil dan alpa sampaikan saudara sendiri pun aku xkenal. Betullah bak kata bidalan " tak kenal, maka tak cinta "...So, kepada sahabat2 jangan lupa untuk bertanyakan kepada ibu bapa kita siapa saudara mara kita..jangan sampai, saudara kita belajar atau bekerja di tempat yang sama pun, kita masih tidak tahu. Wallahu'alam

0 comments:

Post a Comment

 

Kalam Nurani Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008