BismiALLAH

Friday, February 27, 2009

Kenangan Mengusik Jiwa...


ربنا ما خلقت هذا بطلا


" nti nak tau tak ana suka baca ayat ni" ungkapku pada suatu pagi kepada sahabat.

"Kenapa?", balasnya sambil mengerutkan dahi. Sememangnya mungkin agak pelik dengan ungkapan ku yang lain dari biasa. Aku hanya tersenyum. Sengaja kubiarkan sahabat memikirkan jawapan sendiri.

" Sebenarnya ayat ni banyak mengajar ana erti kehidupan. Membuatkan diri ana ini sentiasa lebih bersyukur atas nikmatNya", akhirnya aku jelaskan jua bagi merungkai jawapan.

Ya benar. ayat 191 surah Ali-‘Imran ini banyak mengajarku apa itu erti bersyukur. Selama aku berada di bumi barakah Darul Quran ini, banyak yang ku pelajari erti kehidupan.pahit manis (mungkin masin pun ade), entahla, sebak bila memikirkan tidak lama lagi aku akan meninggalkan tempat yang banyak meninggalkan kenangan. Ah, rindu pada mujahidah yang sentiasa memberi semangat pada diri ini.

“ ana pasti ayat ni mesti membuatkan nti teringat kisah silam kan?betul tak?”ungkap sahabat yang terus memecahkan lamunanku. Aku hanya mengangguk setuju, tetapi hati masih tegar lagi untuk terus bercerita.

“ nti nak tau sesuatu tak, ayat inilah yang membuatkan ana semakin yakin dan tabah apabila mengalami sesuatu perkara yang menguji keimanan ana. Masa umur ana 11 tahun, ana kehilangan seorang abang yang ana sayang.Di saat itu, nti cuba bayangkan perasaan ana jika nti berada di tempat ana. Mungkin pada waktu itu, ada yang masih beranggapan pada umur tu masih lagi tak memahami, agaknya nak keluar air mata pun susah agaknya.

Tapi, ana paling sedih bila teringat kat abah ana, yang mana ketika tu dialah yang menjadi saksi kematian anak yang dia sayangi.DEPAN MATA SENDIRI!!.Belum pernah ana melihat abah ana mengalirkan air mata, tetapi di saat tu…….setiap kali bercerita tentang peristiwa (kemalangan) ni, pasti dan pasti abah ana akan mengalirkan air mata. Paling menyayat hati bila abang ana meninggal pada hari lahir abah ana sendiri.” Ku cuba kesat air mata yang mengalir dari merembes keluar.

Sahabat ana hanya mendiamkan diri, dan terus mendengar dan mendengar.

“Mak pada ketika tu langsung tak boleh nak simpan barang-barang arwah apatah lagi nak tengok semula. Masih terngiang-ngiang lagi ucapan arwah abang pada mak sebelum dia meninggalkan kami selama-lamanya.

“ Mak, kita rasa kita tak hidup lama la”, dengan nada bergurau abang berseloroh. Mak hanya diam kemudian mak jawab dengan nada bergurau juga, “ kalau macam tu, bertaubatlah”.

Mak sentiasa menangis sepanjang ketiadaan arwah, dan ana pada waktu tu belum mengerti lagi untuk pujuk mak. “Mak, maafkan adik ye mak, tak dapat nak pujuk mak nangis” hanya itu yang dapat ana luahkan. Dan, melihat keadaan mak, ana turut menangis kerana sememangnya kehilangan abang yang di sayangi amat perit, lebih-lebih lagi abang yang sentiasa memberi ana semangat, bergurau. “ uda, maafkan adik,” ku luah dalam hati.

Sahabat disebelah cuba menenangkan aku yang terlalu beremosi ketika itu. Mungkin menyingkap semula kenangan silam telah membuatkan aku tidak setabah dahulu.

“ Tapi, semenjak ana masuk DQ, ana baru tersedar bahawa segala kejadian yang Allah jadikan itu, mempunyai hikmah tersendiri yang mungkin kita tak sedar. Semenjak kehilangan arwah abang, abah yang dahulunya terlalu tegas pada anak-anak, sekarang ni Alhamdulillah, kemesraan di antara kami cukup erat. Dan, rezeki yang Allah kurniakan bertambah-tambah dengan izinNya. Syukur Alhamdulillah.”, Ucapku sambil mengesat air mata yang sudahpun kering dan aku tidak lagi beremosi seperti pada mula-mula tadi.

“ Bersyukurlah nti, segala kejadian dan ujian yang Allah timpakan pada kita tu,sebenarnya nak menguji tahap keimanan kita padaNya. Mungkin bukan pada hari ini kita diuji, mana tau esok lusa. Bukan Allah tidak sayang pada kita, bahkan Allah ingin melihat adakah benar-benar hambaNya ini sentiasa bersyukur kepadaNya. Ingatlah wahai sahabatku, benarlah janji Allah dalam kalamNya yang mulia bahawa setiap kejadian yang Allah jadikan itu,pasti ada hikmah yang tersembunyi.

P/S : Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas uda…(Arwah Zamri bin Safian)..Ameen…

2 comments:

Al-Faqir wa al-Haqir ila Rabb al-Kabir, Ibnu Jamal as-Sabahi on February 28, 2009 at 5:32 AM said...

syukur2, insyaAllah nanti Allah tambah nikmat tu yer...

Norlina Safian on March 2, 2009 at 4:08 AM said...

syukran...

Post a Comment

 

Kalam Nurani Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008