BismiALLAH

Thursday, October 29, 2009

Belajarlah dari Pengalaman yang Lalu..Learning About The Past


30 Oktober 2009

Ada pepatah yang mengatakan " Pengalaman adalah guru yang terbaik"

Saya tertarik untuk membincangkan isu ini kerana sebahagian manusia kurang menghargai nikmat yang dikurniakan oleh Allah kepada mereka.Pengalaman lalu merupakan guru bagi kita kerana apabila kita melakukan kesalahan terhadap sesuatu, kita akan mula berfikir kerana apa Allah titipkan pengalaman itu kepada kita.Adakah kerana saja2??Sudah semestinya TIDAK.


Pengalaman lalu mengajar kita agar lebih matang menyusuri onak duri kehidupan pada masa akan datang. Pengalaman lalu juga menjadikan kita sentiasa berhati2 dan tidak mengulangi semula kesalahan yang kita telah lakukan dahulu.Cukuplah hanya sekali. Dan, kita sebagai manusia sentiasa berusaha menjadi yang terbaik kerana di dalam firman Allah mafhumya " Kita adalah sebaik2 ummah"

" Scientists say that the personal experience has greater impact on person. People learn how to analyze their mistakes, makes conclusions and next time try to avoid them" 

Janganlah meremehkan kesalahan yang kecil mahupun besar akan tetapi kesalahan yang besar adalah karana kesalahan yang kecil itu 'disimpan' sehinggalah menjadi besar. Belajar dari kesalahan dan pengalaman merupakan hal yang positif untuk diri kita mencapai perkara yang baik sehingga kita boleh mengetahui semua perkara yang kita boleh pelajari dari kesalahan dan pengalaman diamana ia memberikan kita sesuatu benda yang tidak ternilai harganya.

Marilah kita belajar dan berusaha menjadikan kita sebagai orang yang berguna dimana belajar dari kesalahan dan pengalaman adalah untuk memperkaya serta membangunkan diri dan juga sebagai modal kita untuk terus menjadikan kita sebagai seorang yang berguna dan bermanfaat pada masyarakat. Paling penting adalah kita jangan takut untuk melakukan kesalahan tapi yang perlu kita takuti adalah kita tidak boleh cuba untuk memperbaiki dari kesalahan yang dibuat. Berani kerana benar, takut karana salah. Wallahua'alam.

0 comments:

Post a Comment

 

Kalam Nurani Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008