BismiALLAH

Sunday, November 1, 2009

Lamaran kali kedua...


 1 November 2009

Tangan saya ligat membuka inbox handset yang menandakan mesej datang dari 'seseorang' masuk. Teruja..gembira..keliru..Lama saya membaca mesej daripada 'bro Ihsan' ( gelaran si dia). Biar betul dia nak lamar??

Pasti kalian turut teruja bukan? Sebenarnya, jangan salah faham terhadap saya, bukan lamaran peminangan tetapi ini mesej dari bro Ihsan adalah untuk me'lamar' saya serta alumni SPIES pada fasa pertama dahulu untuk join program pada 31 okt hingga 1 Nov ini. Pada mulanya tarikh yang diberikan antara minggu ini dan pada 19-20 Dis 2009. Tetapi saya membuat keputusan untuk pergi pada minggu ini walaupun dalam fatrah exam kerana saya gusar pada tarikh 19-20 dis nanti saya mungkin ada terlibat dengan aktiviti lain ,memandangkan pada tarikh itu, pelajar2 sudah mula memasuki semester baru. Tentu agak sibuk. Lagipun saya ingin mendapatkan sedikit motivasi disebabkan beberapa hari ini saya agak berserabut.

Kali ini, saya berada dalam SPIES fasa kedua untuk group pertama yang diadakan di Excel Training Resorts Sdn. Bhd, Broga, Beranang dimana ia dimiliki oleh Dr. Fadzilah Kamsah. Aktiviti untuk fasa kedua lebih menjurus kepada aktiviti outdoor disamping masih mengekalkan Role play yang mantap2 serta berguna untuk diaplikasikan dalam kehidupan seharian.

Paling mengujakan saya, saya sempat bertemu dan berbual dengan kak khadijah yang merupakan isteri kepada Ustaz Ramadhan Fitri yang kebetulan beliau menjadi salah seorang fasilitator di sana. Kami sempat bertukar2 cerita dan saya amat terkilan kerana tidak sempat bergambar dengan beliau. Semoga saya dapat bertemu dengan beliau jika diizinkan.

Di antara games yang diadakan adalah seperti bermain rakit (sape paling cepat), JBA( Jom Buat Air-semua group WAJIB basah)hehe.., dan Formula 1. Walaupun permainan tersebut seperti agak keanak-anakan tetapi objektif yang ingin disampaikan ternyata amat bermakna dan boleh kita gunakan pada masa akan datang. Antara objektif yang ingin dikongsikan ialah..:

1)      If we stay in one team or organization, we must always give more CONNECTION
-          Sentiasa untuk menerima kelebihan dan kekurangan rakan. Kekurangan dan kelebihan itu saling lengkap-melengkapi.

2)      If we LOVE to talk…
-          Do the presentation, so that the people know about you. Think positive that you have self-confident and good achievement.

3)      Look at yourself
-          If you think that you are smaller than others, you will always think you’re smaller. So,when you want to change yourself to be an achiever?- use your skills..WAKE UP man!!

4)      The important thing is…work together
-          REMEMBER..Teamwork will have to survive and actuate with each others..




2 comments:

Muhammad Hafizan bin Abd Hamid on November 1, 2009 at 2:45 PM said...

ingtkn lamaran dr ihsan fadhli td..
ayat sume dh lain mcm je..
jgn lupa jemput ye..

فاطمة بنت محمد نور on November 1, 2009 at 8:18 PM said...

Amboi..syoknyer die...ingat skit pekse ari rabu ey..kami(aku ngn aniq)lambat skit jawap lamaran abg IHSAN tu... jual mahal skit..hehehe

Post a Comment

 

Kalam Nurani Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008