BismiALLAH

Thursday, June 18, 2009

Keluhan Atau Luahan??


18 Jun 2009

Penatnya..

Lenguh betul badan2 ni...

Kadang2 kita tidak sedar adakah ini adalah suatu keluhan atau luahan. Tidak dinafikan kadangkala dalam sedar tak sedar aku sering mengeluarkan perkataan ini. Begitulah semenjak aku pulang ke rumah untuk membantu mak dan abah membeli barang2 untuk berniaga keesokkan hari.

Bukan merungut bukan mengeluh bukan juga luahan. Sekadar terkeluar dari mulut. Betul ke?(apa yang aku merepek ni).Melihat minat ayah aku yang suka berniaga kedai makan sedikit sebanyak aku mengagumi kesabaran mak dengan abah yang tidak pernah merungut walaupun sekali.

Rasanya aku yang hampir balik seminggu setengah di rumah ni sudah tak tahan penat, apatah lagi abah dan mak yang sudah berbulan2 berniaga membeli barang2 niaga pada waktu yang sama, dimana hampir setiap hari balik pukul 10 malam. Dan keesokkan pula bangun seawal 5 pagi.

Teringat aku dimana aku mengikut abah dan mak ke NSK, Rawang untuk membeli barang. Aku melihat wajah kepenatan mak dan abah. terdetik hati kecilku " Ya Allah, tahan betul mak ayah aku ni, dahlah siang tadi bertungkus lumus amik order kat PERODUA, lepas tu pasang khemah orang tempah kanopi".

Pernah aku tujukan soalan kepada abah " abah, xpenat ke abah berniaga.amik order sane, amik order sini".Abah cuma tersenyum " biasalah berniaga, kena kerja kuat sikit nak bagi kamu dengan adik belajar, abah dah pencen, cari rezeki lebih xpe, bila abah dah tak larat nanti , nyanyuk ke,kamu la ganti abah pulak" Aku terdiam.

Air mata cuba ku tahan dari jatuh. Sebak dirasakan kerana abah tidak mengeluh apatah lagi merungut. Apatah lagi abah sering mengatakan kalimah2 yang mengusik hati.Setiap saat hati aku terdetik " Terima Kasih Ya Allah, kau berikan aku ibu bapa yang terbaik buatku"

" Abah, Selamat Hari Bapa"

0 comments:

Post a Comment

 

Kalam Nurani Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008